tisdag 1 september 2015

Ska man skratta eller gråta

Har gjort båda idag. Skrattade uppgivet hos veterinären och grät på kvällen över hur orättvist saker kan vara. Åker till veterinären, tack gode gud att min vanliga toppen vet var frisk, med tre stycken. Vet att en kan vara mer än bara en urinvägsinfektion efter som hon tappat vikt. Men de andra två var jag helt säker på att den ena bara behöver påfyllning på droppar i nacken mot sin kvalster. Det är ju nått de alltid har och har de börjat reagera brukar man var 3-4: e månad få "fylla på". Men det är en skitsak liksom. Och den andra ville jag bara ha kollad för sitt pälsproblem då hon fått två kala fläckar.

Alla tre har livmodersinflammation. Två rejält, förmodligen haft länge fast jag ofta, flera gånger i veckan kollar dom. Men jag har väl fel teknik och inte tryckt rätt. Han sa att när de får det så sätter sig det som en propp och man måste först få ut den. De hade båda rejält mer än Kassandra och han rekomendera operation direkt. Thekla är inte lika illa däran, där hade vi kunnat först medicinera, han sa det blir ju dyrt med tre på en gång. Men grejen är han har om 1,5 vecka semester. Så då skulle hon kunna opereras först 5 oktober. 6:e oktober flyger jag till Sverige. Även om min semestervakt är erfaren och utan problem skulle kunna vårda henne hemma hos sig vill jag inte det. Och blir hon sämre under den tiden har jag ingen som kan operera henne då han är den enda som överhuvudtaget opererar. Och de 100 Eurona hänger det inte på. Jag får tömma sparkontot helt enkelt.

Men det är tufft. Så hade jag inte tänkt mig det hela. Men nu är dom här och jag kommer ta hand om dom. Däremot kommer jag successivt dra ner (på naturlig väg) till max 4 st. Och jag kommer då försöka ha en guldhamster tjej, en guldhamster kille, en dvärghamster och en roborowski. Evtl två dvärgar då det sällan finns robo:s att förmedla. Då har jag en risk hamster så att säga. Dvärgarna och robo:sarna får nästan aldrig GBE. Nu har jag haft en med det men där var troligen orsaken först en tumör hur som helst. Hanarna hos guldhamstrarna får det aldrig (av natuliga skäl). Men en tjej vill jag ha. Jag gillar ju de där superaktiva busiga tjejerna. Killarna är mer laid back. Märker jag ju på Jojo också.

Jag visste det finns ett problem hos hamstrar med tumörer och GBE. Men jag visste inte det var så otroligt vanligt.

Så nu håll alla tummar alla tre överlever operationerna och återhämtar sig lika super som Kassandra. Nu är hon ett unikum, han trodde mig knappt när jag sa hon var normal 1 dag efter. Efter en sån stor bukoperation?. Jo, men så var det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar