söndag 27 september 2015

Jojo - från angsthase till trygg hamsterman

När Jojo kom hit var han skräckslagen. Så fort han såg mig stack han iväg och gömde sig. Med hjälp av mååååånga pinjekärnor och en omgjord bur med många blad så den inte blev så öppen så slutade han tro jag skulle göra honom illa. Efter ytterligare ett par månader fick jag försiktigt stryka honom på ryggen och efter ytterligare veckor och många godisar kröp han upp i min hand och slutade att bitas (hårt!) jämt.





Så sakta började vi med lekplatstid vilket han tyckte var sådär kul. Oftast gick han en eller två rundor och kröp sen in i ett gömställe och låg där tills han fick gå tillbaka till sin bur. Med hjälp av mutor även där så började han gilla det liiite mer men fortfarande var han lika nöjd i sin bur.





Så kom Fanny hit och plötslig luktade det ju vääääldigt spännande på lekplatsen. Så numera ser det ut såhär när han ser mig:



Så härligt när hamstrar som haft det illa får tillbaka förtroendet för människor. Jojo hade det riktigt jäkligt. Han delade bur med ungefär 10 andra hamstrar. Det var 45 hamstrar fördelade på 4 små gallerburar med skitigt strö, dålig mat och ja allmänt var allt otroligt illa helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar