lördag 9 april 2016

Varit med Nils hos veterinären

Imorse packade jag in Nils och åkte till Dr Pabst. Jag ville ha en koll. Dels för att jag ville veta om viktuppgången bara beror på diabetesen och inte tex en tumör som växer. Dels för att höra om det är något vi kan göra, medicinera tex.

Var först! Fast jag var där först kvart i tio (öppnar 10) men kort efter mig kom fyra personer, alla med flera katter så hade tur där. Flera djur per person = längre tid.

Han kollade igenom Nils noga men det är bara speck :). På vänstra ögat är han nu helt blind (där han hade en skugga förut). Högra däremot är fortfarande bra. Jag vägde honom imorse och då hade han 76 gramm, igår kväll 79 gramm men om man har otur och väger de med fulla kindpåsar kan allt där i väga ett par gramm.

Då vikten sedan de senaste 14 dagarna (och de är de dagar han får annat foder) varit stilla och han för övrigt är i fin form, är aktiv och annars frisk och medicinen är mycket svår att dosera rätt (så svårt att man lika gärna kan ta livet av dom med insulinet som att rädda livet på dom) så tyckte han att just nu gör vi inget utan tittar hur vikten utvecklar sig. Fodermässigt kan det ta 4-6 veckor innan man märker nått och eftersom jag gör allt "rätt" kan vi inte ändra på något annat.

Drickmängden har också på dessa 3 månader han varit här minskat från 30 ml till nu mellan 5-7 ml på 24 timmar. Har noga mätt vattenmängden i en veckas tid.

Så det är ju skönt att allt är bra med honom förutom diabetesen då. Han var snäll och försökte bara bita Dr Pabst en gång :). Man får ju tänka på att inte överraska honom från vänstra sidan då han inte ser något där. Och ett riktigt bett var det inte mer en nafs då Dr Pabst klämde runt på honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar