lördag 2 april 2016

Nils och hans diabetes

Jag fick efter 2 timmar igår kväll ett urinprov. Det är fortfarande för mycket socker i urinen men när vi testade sist var fältet svart, nu var det mörkgrönt i kanterna (fältet längst ner) och lite ljusare i mitten. Så det är bättre men långt ifrån den gula färg det ska vara.



Som sagt, har jag vägt honom och han väger 75 gram vilket är ca 20 gram för mycket men det är ändå en liten framgång då han gått ner 1 gram sen förra lördagen. Han äter ju det nya fodret sen ca 1 vecka.

Jag kommer också från och med nu och 1 vecka framåt att mäta hur mycket han dricker. När han kom tömde han två Glimma (IKEA:s ljushållare som alla använder som vattenskålar) och det är ca 30 ml. En frisk dvärghamster dricker mellan 0,5 - 2 ml (lite beroende på hur mycket grönsaker som innehåller vatten de äter). Sen gick det med den maten jag har (en bra mat för hamstrar som har en högre diabetesrisk, den nya maten är för hamstrar med konstaterad diabetes. Får man ner sockret mycket ska man inte ge maten utan då gå tillbaka till den första) ner till ca 1 Glimma alltså 15 ml och ibland mindre. Jag har dock inte mätt det ordentligt.

Sen igår har han de senaste 24 timmarna druckit 5 ml. Det är för mycket men en otrolig förbättring just för honom.

Om 1 vecka ska jag kolla om jag ser en förbättring (då har han ätit det nya fodret i 2 veckor och jag vet exakt hans vattenmängd) annars får han nog träffa Dr Pabst och så ska jag diskutera ev medicinbehandling med honom eller vad han annars tycker jag ska göra eller inte göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar