fredag 8 april 2016

Jagat förrymd hamster igen

Det är ju tur hon är söt!
Flo alltså. Hon ger mig gråa hår. Dessa randal guldhamsterdamerna! Tur jag bara har en kvar....

Jag får ju nästan jämt när jag jobbar sen kväll en timmes håltid mellan ca 20-21 (ibland mer ibland mindre beror på vilken dag det är). Då åker jag alltid hem och gör maten till hamstrarna, Fernando är alltid vaken och vill ut. Så även idag och när jag kommer in i sovrummet och ska ställa in maten åt Flo ser jag att hon lyckats forcera ena väggen runt uteplatsen. Snabb titt i garderoben men ingen hamster. Kollade snabbt under sängen men ingen där heller.

Eftersom jag var tvungen åka och jobba sista timmen så stängde jag till alla rum som har dörrar och till de andra blockerade jag dörröppningen med vad jag hittade. På så sätt skulle hon bli "fast" i det rum hon var.

Så iväg och jobba och direkt när jag kom hem vid 22-tiden började den mer systematiska jakten. Först sovrummet. Noggrann titt under sängen igen och drog fram skänken. Fler ställen att vara under finns inte där då hennes uteplats ju är säkrad sedan tidigare. Men drog fram akvariet för säkerhets skull också men nej. Alltså där var hon inte. Stänga dörren och ta nästa rum som är skrubben. Den är också enkel finns bara ett bord hon hade kunnat vara under, där det står en stor låda med hamstergrejor jag inte använder. Så drog fram den men nej. Nästa rum vardagsrummet. Där kan hon bara gömma sig bakom soffan för resten av ytan är inhägnade uteplatser. Men ingen hamster där heller.

Tog sen badrummet för även där finns få ställen, bara bakom tvättmaskinen eller under skåpet till tvättstället. Men inte där heller. Suck, alltså är hon i köket. Sämsta rummet.

Hittade rätt snabbt bevis också = en liten kottel. Så då visste jag hon är där. Frågan är bara var? Drog först ut spisen men nej. Såg också hur äckligt det var på golvet under och på sidorna av den och skåpen så jag passade på att torka rent. Sen ut med kylskåpet och lika där, så skitigt. Tyckte jag hörde lite svaga hamsterljud när jag höll på (tog sin lilla tid). Sen tröttnade hon väl på mitt oljud (fast jag försökte vara tyst, inte så lyckat att städa och låta illa runt midnatt liksom) och hon pep till lite. Eftersom hon inte var bakom eller under spis eller kylskåp var ju bara köksskåpen kvar. Inget sitter ju så riktigt fast här då man ju tar med sig köket när man flyttar. Så jag kunde enkelt dra fram de med. Och till slut hittade jag henne, då hade hon klättrar in i det ena och satt i sophinken. Jag hade naturligtvis det första jag gjorde i köket kollat så hon inte var i skåpen men då var hon förmodligen bakom dom.

Så hamstern är hittat, tog 2,5 timme nästan. Fördelen är det är nu rent under och bakom spis och kylskåp. Nackdelen är det skedde runt midnatt. Och nu står de framdragna i köket för jag vill inte dra tillbaka dom och störa mina grannar mer än nödvändigt.

Och väggarna till uteplatsen är så säkrade som jag kan göra dom just nu, vill hon verkligen kan hon ta sig ut, hon är ju en mästare på att gnaga men jag har förstärkt åt det hållet hon kommer ut. De som bara skyddar för elementet är nu de tunnare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar