söndag 31 januari 2016

Hamsterkeks

Har varit hos Annika idag och vi har bakat hamsterkeks. Nu ligger dom och torkar till imorgon, då ska dom in i ugnen en sväng till 10 min i 180 grader. Sen måste dom ligga och torka i 1 vecka innan man ger av dom. Det för att all fuktighet ska gå ur annars kan de börja mögla när hamstrarna lägger dom i sitt bo tex.

Jag ska få receptet överskickat men jag tror jag kommer ihåg det:


1 kopp havreflingor (de små är bäst)
1 kopp undulatfoder (eller ren hirs)
½ kopp solrosfrön
½ kopp pumpafrön

sen kan man ha i vad man vill tex. pinjekärnor, torkade örter, riven morot, zucchini, broccoli egentligen allt vad hamstrar äter. Idag valde vi torkade örter.

Sen häller man i vatten ca ½-1 kopp (lite efter varann) och blandar i fullkornsmjöl tills det håller ihop bra. Där får man ha lite känsla bara.

Vi klickade smeten i muffinsformar (inte hela utan ca 1 cm tjock)

Sen 15 min i 180 grader i ugnen.

Därefter alltså ca 24 timmar lufttorka, 10 min ugn i 180 grader och sen 7 dagar lufttorkning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar