söndag 17 maj 2015

Elvira (och så var dom sju)

För två veckor sedan kom ett nytt hjälprop från en stackars hamster. Ingen i gruppen svarade så till slut gjorde jag det och sa jag kan ta henne om någon kan hämta henne där hon fanns (en by utanför Braunschweig) så kan jag komma med tåg och hämta henne på stationen. Jag tog kontakt med nuvarande ägaren och allt var typ klart när hon 2 dagar innan hämtning ångrade sig och hamstern skulle nu till svägerskan.

Elände, då det betydde den stackars hamstern skulle få lov att bo kvar i sitt 60x30 akvarium med ett pyttelitet öppet hjul med metallgaller och pyttehus med vadd (!!!) att sova i och någon centimeter spån.



Sen i början på denna veckan kom ett mail. Svägerskan hämtade aldrig hamstern, var jag intresserad? Så snabbt sätta igång kedjan igen och nu snabbade vi oss. En tjej i Braunschweig hämtade upp henne i tisdags och parkerade henne hemma hos sig då jag först idag kunde åka och hämta henne. Så imorse for jag iväg och 7,5 timmar senare var vi hemma. Om någon undrar hur jag får plats? Man staplar. Jojos bur fick flytta upp ovanpå Elviras. 

Jojo högst upp, Elvira under
Elvira (som jag döpte henne till, hon kallade Hamsti, hur fantasilöst som helst) är ca 1 år gammal, en black-eyed creme hona långhårig. Halvt handtam och snäll. Varit dotterns leksak men hon har nu tröttnat och ville ha en katt.

Fluff är ju också en långhårig hamsterhona men de har helt olika päls. Fluff är ja mer fluffig medans Elvira är mer klassiskt långhårig med kortare hår fram på kroppen och långa hängande hårstrån bak.

Just nu kollar hon runt i sin 150x60 cm bur och stoppar allt som går att äta i munnen. Tids nog lär hon väl sig att det alltid kommer mat. Glömde tyvärr väga henne innan jag stoppade in henne och vill inte stressa henne och göra det direkt igen. Men även om hon kort går upp är jag säker på att det stabiliserar sig när hon märker hon inte måste gå fram som en dammsugare.

Här en hög bilder från de första minutrarna i nya hemmet.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar