söndag 26 juni 2016

Tänder

Igår kortade jag tänderna på både Jojo och Uffe igen. Det verkar mer förekommande bland dvärgarna, eller så har jag bara haft otur att just mina små får det. Så idag när jag tyckte Nils ätit lite dåligt från igår tittade jag honom i munnen också. Men han såg perfekt ut.

Jojo saknar ju en tand i underkäken och Uffe sina uppe. Jag vet Uffe hade sina uppe när han kom och jag har inte sett att han gjort illa sig. Men visst, han har gnagt på gallret när han varit tvungen att vara inne några gånger, han kan ju ha klantat sig och på något sätt gjort sig illa då. Så därför växer hans undre tänder och blir för långa och på Jojo är det de övre.

Hamstrars tänder växer hela tiden men normalt går de emot varandra och kortas på så sätt av sig självt. Så fort det inte sker så måste man hjälpa till genom att korta dom manuellt. Hjälper inte att de får saker att gnaga på, det måste ske en ständig "slipning" så att säga och även om de gärna gnager på kvistar så är det ju inget de gör hela dagarna (eller rättare sagt nätterna) igenom.

Sen kan jag glädja er med att det framöver kommer mer bilder igen. Jag har numera åter en dator med kortläsare = väldigt enkelt och smidigt att föra över foton från kameran till datorn. Men så länge bjuder jag på en ovisad film från förra veckan, Nils på uteplatsen:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar