torsdag 31 december 2015

Nils

Nils köptes i en zoohandel tillsammans med sin bror. Som vanligt fick köparen inte bra råd. För det första ska hamstrar bo själva (undantag Campbells som uppfötts speciellt för grupphållande). För det andra var utrustningen och fodret fel. Det slutade med att Nils blev halvt ihjälbiten av sin dominantare bror. Som tur var fattade köparen att man måste skilja på dom. Och efter vetetrinärvård läkte Nils ihop. Men två hamstrar som behövde varsinn bur osv ville man inte ha så även Nils las ut på annons som perfekt julklapp.

Även med Nils var det en massa hit och dit. Han satt i Nordrehin-Westfahlen i Lünenschied. Jag sa jag kunde komma med tåg och hämta upp honom men de ville inte möta mig på stationen och jag kunde inte ta mig dit de bodde och sen hinna hem igen. Så en tjej på ett hamsterforum (där hjälps man åt om en hamster måste räddas) anmälde sig då som intresserad. Hon bor i Paderborn, 1,5 timme därifrån men skulle i närheten på fredagen efter jul på släktmiddag. Då kom det fram att ägaren inte tyckte man skulle utsätta en hamster för en tågresa! Men stänga in den med för litet hjul, inget hus, för lite spån och fel mat det går bra?!. Hur som helst så hämtade hon upp honom i fredags och till igår hade vi hittat en person som skulle från Paderborn till Bremen och fira nyår. Här är det vanligt man åker ihop och det finns en speciell förening dit man anmäler sina resor och så kan man där hitta skjuts.

Igår kväll hämtade jag så upp honom vid universitetet här i Bremen. Nils är en hybrid dvärghamster (korsning Campbell-Dsungare), 8 månader gammal och färgen är blue mottet, alltså blå fläckig.

Troligen lider han av diabetes, han har inatt druckit sin vattenskål tom. Diabetes är en vanlig åkomma hos dvärghamstrar utfodras fel. Har försökt få ett urinprov av honom men idag vid lunch när han var vaken ville han inte kissa. Om jag inte får ett så blir det ett besök hos Dr Pabst efter helgdagarna så får han ta ett urinprov (hos veterinären gör man det med spruta). Man gör inte så mycket om en hamster har det, men det måste ju konstateras (att de dricker mycket kan också vara tecken på urinvägsinfektion och isåfall behövs ju medicin) och sen ger man speciellt foder som är mer fett än kolhydratrikt samt att man ger 20-25g bockhornsklöverfrön om dagen. Det sänker blodsockret. Annars är det som vanligt med grönsaker och sånt, att inte ge sådana med mycket socker i. Men det ser jag ju till redan med mina andra som har en diabetesrisk.

Här är lite foton från när han utförskade sitt nya hem igår kväll, Nils har "ärvt" Orca buren efter Fluffis. Så nur bor en mycket liten dvärghamster på 200x60 cm.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar