torsdag 31 december 2015

Fernando

Så här kommer först en liten mer ordentligare presentation av Fernando.

Hans ålder har varierat under mina samtal med tidigare ägare. Allt från 1,5 år gammal till vad jag nu tror är rätt 8 månader.

Fernando annonserades ut som perfekt julklapp vilket är idiotiskt. Nog för att han är både tam och snäll men någon julklapp till barn är han inte! Men förra ägaren var tyvärr inte insatt. Hon var inte elak, hon gillar honom och har fått lite kort skickade tills sig från mig och förstår nu hur bra han har det och hur hamsterhem ska se ut, Han satt i en liten gallerbur, utan hjul, utan hus, med bomull att sova i och mat som inte alls passar en hamster. Hamster ska inte äta pellets! Dessutom var strömängden ungefär 2-3 centimeter. Vilket är dåligt för ett djur som i naturen gräver upp till 1 meter djupa hålor.


Buren ser större ut på bilden ur denna vinkel än vad den är i verkligheten. När jag plockade ur den hittade jag dessutom ett litet plasthus längst in i bomullshögen. Ett så litet hus han kom inte ens in i det. Det som hänger från taket och ser ut som ett hus (ja det är ju ett) är även det så litet han kom inte in. Buren stod i köket där det ständig var oljud. Dessutom hade dom ett spädbarn och 2 katter.

Fernando hämtade jag i måndags när jag hämtade akvariet. Men jag ville presentera han och Nils samtidigt så jag har hållit det hemligt :)

Och jag (eller Fernando då) hade verkligen tur. Jag kollade inte mer mina meddelanden efter att vi gjort upp om tid för köpet och adress. När jag kom hem och skulle radera allt märkte jag hon skrivit till mig sent på söndagskvällen att hon ångrat sig och ville behålla honom. Men hon sa inget på måndagen heller så. Men tur! Hade jag läst det innan hade jag ju inte åkt dit.

Fernando har visat sig rätt nyfiken och orädd så han fick prova på lekplats redan dagen efter. Man märkte han är inte van, där mina tjejer lätt springer och klättrar upp och ner var han rätt klumpig. Men han lär sig. Första dygnet fattade han inte vad hjulet var till för och satt i det och gungade. Men redan igår kväll så sprang han länge i det. Även om man måste ta flera pauser då han inte har någon kondition alls. 

Här kommer en hel hög med bilder. Först från första kvällen i buren och sen från tisdagens första lekplatsbesök. Fernando bor i Star Wars buren som är 200x60 cm och har 30 cm spåndjup. Han har inte kommit på man kan gräva än men det kommer nog hoppas jag. Ibland tar det tid (Flixx behövde ju nästan 1 år innan hon fattade det). 
























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar