torsdag 12 november 2015

Min Fluffis - inte som alla andra

Har ju inte sett henne sen i fredags så jag bestämde mig för imorse att om jag inte ser henne innan så tänker jag vänta ut henne på söndag, då jag ju jobbar kväll måndag och kan sova länge. Igår gick jag och la mig 23.30 och var uppe på toa 04.30 och däremellan hade hon varit upp och ätit så jag hade ju en ungefärlig tid.

Men Fluffis ordnade till det idag att jag inte behöver göra ett nattpass. Kom hem för förmiddagspasset först kl 12.00 och hade 1,5 timme på mig innan jag måste cykla iväg på vidareutbildning, alltså mycket tid över hade jag inte då jag måste fixa lunchen, äta, tvätta av mig och byta om. Fixade alltså snabbt mat och gick och satte mig i soffan för att äta. Det lär lite, ungefär som när Flo gnager på stödbenen till sitt hus (ett har hon redan gnagt av). Jag reagerade dock på att det lät högt, annars dämpar ju spånet bra som man brukar höra det men dovt.

Planerar nästa utbrytningsförsök??
Sen helt plötsligt börjar det rassla ovanpå buren så jag for upp och upp på soffkanten och ser då att ett av hjulen som står på taket (alla mina extrahjul står där med kortsidan utåt) rörde på sig! Vet inte vad jag väntat mig men inte det jag hittade. Drog ut hjulet så jag kunde se in i det och där joggade Fluffis runt helt lugnt. Klockan halv ett på dagen!! Inte ens dvärgarna som ibland är uppe dagtid motionerar vid den tiden. Med i hjulet två jordnötter och skalet. Det var det som tidigare hade låtit, hon hade alltså suttit i hjulet och gnagt på nöten! Fluffis bara kollade på mig som: Hej, hej är du också här? och joggade lugnt vidare.....

Hur hon kommit dit? Ja, förmodligen har hon gnagt ett hål under spånet, för ovanför är allt helt och dörrarna var stängda, och sen tryckt ryggen mot väggen och då fått bra grepp i masoniten att klättra uppåt. Jag har ju en ombyggt IKEA-garderob och som alla vet är baksidorna på de inte så tjocka. Men alla som har ombyggda sådana (jag frågade nämligen var de har som baksida) har de kvar då "det är ovanligt någon gnager igenom, skulle de ske kan du ju förstärka baksidan". Och jag har ju stoppat Flo som gärna gnager längst ner pga det = ingen stor fallrisk. Men Fluffis är väl den enda av mina guldhamstrar som aldrig visat tendes till att gnaga på saker.

Det var bara att ta hjul och hamster och stoppa båda på lekplatsen. Tur jag var hemma! Nu vet jag inte hur länge hon varit där uppe iof om hon varit där sen inatt eller om hon tog sig ut strax innan. Det farliga är att hamstar kan inte uppfatta höjder så om det är 2 meter ner från kanten eller 10 cm ser de inte. Tur hon inte försökt ta sig ner!

Nu får hon bo inatt och imorgon i alla fall på lekplatsen. Jag måste ju laga baksidan. Enklast vore att från utsidan spika dit en melaninskiva. Men jag vet inte om jag orkar skjuta fram hela åbäket själv. Det är 2 x 2 meter och 60 cm djup liksom. Och tre etage med spån och grejor så det är några kilon. Nu ska iof översta etaget hur som helst tömmas så jag ska göra det först, då blir det några kilon mindre. Annars får jag tömma även Fluffis etage och stoppa in skivan innifrån. Ger mer jobb och tyvärr förstör jag då hennes gångar men jag har ju inget annat val om jag inte orkar skjuta fram det hela så mycket att jag kan få plats bakom och även kunna snickra.

Idag hann jag ju inte fixa skivor så det blir att göra det i pausen imorgon och så hoppas det flyter på bra. Annars får hon i värsta fall bo på lekplatsen till på lördag.

Men det positiva i det hela, hamsterskrället är vägt i alla fall :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar