lördag 14 maj 2016

Vägning pågår

Har bara Fanny och Yoda kvar. Fanny vaknar när som helst nu normalt och Yoda får jag se. Slår han till och går upp tidigt väger jag såklart honom annars får han vänta till måndagkväll. Jag börjar 6.00 hela pingsthelgen på jobbet och måste lägga mig i tid.¨

Kan också stolt meddela att nu är både Uffe och Messi fullt handtama. Uffe har ju varit det länge men Messi fick jag utan problem och utan att han blev rädd ta upp i handen först igår kväll!! Stolt, för Messi var verkligen en liten fegis när han kom.

Nu är det bara Yoda som är en riktig räddis. Och han hanteras ju inte så mycket då han har fri tillgång på sin uteplats så han lär nog förbi "otam". Han är dock foderhandtam, kallas så när de i alla fall tar godis ur handen från en.

Messi och Uffe får mig nästan att bryta ihop. Suck! Igår var Uffe ute hela dagen och när jag klockan 22.30 satte in honom började han gnaga galler som en besatt. Alla uteplatser var upptagna. Så i ren desperation satte jag först in honom i Messis bur (som alltså var tom såklart!) men det var kul i 10 min sen hängde han på gallret där med. Sen fick han gå in hos Fernando och där blev han nöjd. Den är ju megastor med 200x60 cm samt en löparbana och diverse torn mm så där sprang han fram och tillbaka. Men han kan ju inte alltid låna en bur från någon.

Han är insatt nu igen efter att ha varit ute hela dagen och först gnagde han lite men just nu har han faktiskt slutat.

Messi är nästa fall. Satte in honom i morse 5.00 efter att han varit ute hela natten från 22.45, Tror ni det räckte? Nej, han gnagde och gnagde så innan jag gick till jobbet fick han gå ut igen och så sov han över på sin uteplats. Vilket är dumt, får då tar han upp en plats som en av dvärghamstrarna kan använda på dagen. Jag hoppas det är nyhetens behag och rädsla för att igen bli inspärrade som de var förut och att det lägger sig när de märker de får komma ut varje dag.

Jag behöver snart inga hamsterbostäder, alla sover hellre ute liksom.....och jag har ju inga gallerburar utan det galler de gnager på är luftningsgaller och de måste jag ju ha. De behöver ju få luft liksom. Men hellre att de är så än som de var när de kom. Då satt båda apatiskt i ett hörn eller sprang panikslaget genom buren när de fick syn på mig. Uffe han sov och sov och sov när han kom. Men klart i gallerburar, utan hus, med för små hjul, någon cm strö och ståendes i hallen hos en 5-barnsfamilj. Då har man inte fått sova ifred alls. Eller Messi som sprang som en besatt i hjulet från det han vaknade tills han gick och la sig igen. Numera varvar han det med att undersöka de andra sakerna, gräva lite i sanden och göra annat.

Har ännu inte hittat kamerasladdarna men bjuder på en halvdålig mobilbild på Nils från igår när han käkade sina älskade flachs (=linfrö på svenska).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar