måndag 20 juli 2015

Fluffot hos veterinären

Här ser man bra att halva kroppen bara har underpäls (det gråa, kortare håren) och resten är normal
Jaha, idag var det Fluffots tur. Hon har ju sedan länge sett lite lustig ut i pälsen, på halva kroppen har hon bara underpälsen kvar. Jag har hela tiden trott på nått hormonellt för hon kliar sig inte, huden är inte irriterad och ingen annan hamster har reagerat eller blivit smittad. Visade henne för Annika sist hon var här och klippte klorna på Musbus men hon visste inte heller. Men då det inte blivit bättre (men inte heller sämre) så la jag ut lite foton på Hamsterhjälpens hemsida och frågade om någon visste vad det kunde vara och om jag måste till en veterinär.

Man var inte säker där heller, det var allt från ålderssymptom (hon är dock bara 9 månader gammal) till att det skulle kunna vara hudsvamp. Så idag tog jag med mig henne och åkte till veterinären. Nu när jag har hittat en bra (och billig) nära så är det ju ingen grej. Fluffo fick övernatta på lekplatsen då hon ju sover djupt nere i spånet. Lite omöjligt att gräva ut allt spån liksom. Lättare att samla in henne från lekplatsen där de också har flera hus och hanfmatta som de gosar in sig i.

Hon blev ordentligt undersökt men även veterinären sa ingen hudreaktion, hon kliar sig inte, inga parasiter (hon gjorde hudprov) och allt ser bra ut. Hon tror också på hormonellt. Det kan komma av äggstockscystor. Inget man kan göra åt, inget som gör ont eller är farligt för hamstern men ger en hormonell obalans. Hon sa att cystorna kan spricka och då kommer pälsen tillbaka och kommer sen nya cystor så försvinner pälsen igen. De kan även bli helt kala på sidorna. Fick tips om ett homopatiskt medel Sulfor som kan hjälpa till att få pälsen att komma tillbaka så jag ska åka till Apoteket och köpa det. Skadar ju inte. Är små kulor, jag ska ge 1-2 per dag.

Även Fluffot var jättesnäll  och lät sig hållas och vridas och vändas på utan att protestera. Jag har i alla fall väldigt välartade hamstrar! Veterinären kom ihåg oss också (är väl inte så många som är där med hamstrar) och frågade hur det är med Elvira. Även detta besök kostade bara 7,43 Euro.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar