tisdag 14 juli 2015

Elvira hos veterinären

Idag var jag och Elvira hos veterinären. Igår när hon var på lekplatsen såg jag nämligen att hon bajsade väldigt löst och hamstrar är ju små och har en snabb ämnesomsättning så där kan diarre snabbt bli livsfarligt. Så idag bar det av. Då jag ju jobbar 17.30-22.00 denna veckan och inte kan göra som när jag har den tidiga kvällen, köra igång tidigare, så var jag tvungen hitta en ny veterinär. Det är inte så lätt då inte många är bra på hamstar.

Men jag hade tur och hittade en 5 min cykelväg bort som fått bra recensioner på internet från råttägare. Och kan de råttor, kan de hamstrar. Och hon var mycket bra. Skönt att ha hittat en nära som dessutom har öppet dagtid. Hur bra Dr Pabst än är så har jag svårt ta mig dit med hans öppetider. Men kommer ändå ha honom till vissa mer specialsaker om det behövs.

Dr Susanne Vennefrohne heter hon. Nu bajsade Elvira under undersökningen helt normalt precis innan hon skulle få medicinen så då sa hon att hon inte vill ge i onödan. Men eftersom jag bor nära så skulle jag hålla koll 24 timmar och skulle det komma mer löst kan jag bara komma förbi och hämta upp medicinen. Men ändå skönt att få henne kollad, nu vet jag hon är frisk. Hon är ju inte en hamster från någon djurskyddsorganisation utan Elvira har jag själv köpt på annons från Ebay. Men hon är fullt frist. Fina ögon, inga svulla lymfkörtlar och bra bajs! :) Det är ovanligt men inte omöjligt att det var en engångsak men kan också vara så sa hon att nu kom bajset från tjocktarmen och hon har en diarre i tunntarmen. Men vi håller tummarna det var en engångssak!

Billigt var det också 7,43 Euro. Och allt som allt tog det mindre än 1 timme och då hade jag ingen bokad tid utan fick komma in som akutfall.

Dessutom blev Elvira handtam också. Eller hon var det nog innan men jag har inte velat pressa henne då hon visat ovilja. Men nu var vi ju tvugna och det gick hur bra som helst. Alltid skönt när de sköter sig, hamstrar har en viss förmåga att vara lite aggressiva hos veterinären. Men hittills har mina två (eller tre även Wonder var ursnäll) varit jättesnälla och låtit sig hållas utan problem.

Förresten tyckte veterinären hon var stor och fin. Väger 166 gram, Jag bara, hon är den minsta av alla mina fem guldhamstrar! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar