fredag 6 februari 2015

Felix

Saker kan ändra sig fort. Igår kväll efter min kurs satt jag på FB och jag är där medlem i en del olika hamstergrupper. Nästan varje dag kommer inlägg om någon kan rädda en stackars hamster som sköts helt fel. Jag har sett mycket elände men det igår tog priset. För det mesta är burarna för små och även hjulen samt att de får fel mat.

Men som sagt, annonsen från igår är det värsta jag sett. Inte nog med att buren bara var ett par centimeter större än ett A4-ark, det fanns inget hjul, inget sandbad och var 2-3 cm med spån. Centimeter!! Hamstrar ska ha 2-3 DECIMETER!

Många ville hjälpa men ingen bodde i närheten och Hamsterhjälpen betalar aldrig för en hamster, de tar bara emot sådana som skänks till dom. Och han fanns 15 min bilväg från mig. När jag sett bilderna sa jag, jag hämtar honom imorgon. Jag bygger ju på en ny bur, får flera tomma. Jag ville iof ha mer plats men inte till priset att jag lämnar en stackars hamster i detta plaströrshelvete. Jo, ni hörde rätt. Han bodde mer eller mindre i plaströr.

Namn hade de inte brytt sig om att ge honom så jag döpte honom till Felix. Felix betyder den lycklige och det hoppas och tror jag han blir. Dessutom heter min favoritmålis Felix Wiedwald och han kommer tillbaka till Werder i sommar :).

Felix är enligt uppgift 3 månader. Om det nu ens är en han. Annika kommer i nästa vecka och kollar, hon kan sånt. Idag var jag nämligen förbi henne och lånade ihop saker. En IKEA Samla-låda som nödbur tills jag byggt klart, ett sovhus och så köpte jag en del andra saker. Toppen att ha sådana vänner som är vårdställen för hamsterhjälpen. Hämtade alltså honom i min paus, bokade en bil snabbt igår kväll och tja, jag fick ingen mat på så sätt så nu har jag huvudvärk men det var det värt. Och nu ser inte bara mitt vardagsrum ut som en bomb exploderat utan även mitt sovrum, det blev lite stressigt göra iordning buren så det ligger spån, hö, foder och hamstergrejor överallt. Han står där inne så länge medans jag bygger i vardagsrummet.

Felix är en roborowski hamster, det är den minsta sorten. Ungefär hälften så stor som Charlotte. Han väger 22g och är ca 5 cm lång.

Och här kommer bilder:

I detta rörhelvete bodde han!

Så här får han bo i ca 1 vecka i Annikas Samla-låda

Samlan är inte stor och ändå är den dubbelt så stor som hans gamla bur :(

Och där är han! Så liten!

Felix

Äntligen strö nog att gräva!

Så söt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar