lördag 17 september 2016

Jobbat ideellt idag förutom mitt vanliga jobb

Idag har jag jobbat och mellan och före jobbet har jag varit på ett djurhem i närheten, Arche Noah som denna helgen har info dag och hamsterföreningen jag är med i har ett infostånd där. Var rätt bra med folk men inte många som frågade oss om saker. Nästan alla sa, jag hade hamster när jag var liten men inte nu. Och då är hamster det sämsta djur man kan skaffa till barn. Visst hamstrar är små och jättesöta. Men också sköra, bräckliga, har starka tänder de gärna använder och är nattaktiva.

Visst kan man ha hamster men att tro att ett barn ska kunna sköta om de och ha jätteutbyte av de små pälsmonstren blir lätt fel. Även om också jag hade hamster som barn. Men det var mer än 35 år sedan, man lär sig ju med tiden och då fanns inget internet så man kunde informera sig. Man ska inte allt för mycket tro på vad de säger i djuraffärerna. De vill bara tjäna pengar.

När sedan barnet (och föräldrarna) insett att en hamster var kanske ingen hit, det är då dessa (tyvärr i de flesta fall, traumatiserade djuren) kommer till vår förening. Jag har ju själv just nu fem av nio hamstrar som är fd barnrumshamstrar som vi kallar dom. Messi, Flixx, Uffe, Nils och Sammy. Vad jag vet. Yoda vet vi inget om, han blev dumpad med 16 andra på en veterinärklinik. Louis är född hos oss efter att mamman var köpt (ovetandes) i djuraffär dräktig och Fanny är ju en fd laboratoriehamster. Bara Fernando ägdes av en vuxen men var helt fel hållen ändå.

Men barn kan absolut ha utbyte av en hamster. Så länge det är de vuxna som har ansvaret. Anja som också bor här i Bremen har barn tex och de är med i skötseln men alltid under uppsikt och det är hon som har ansvaret. Hennes barn tycker det är jättekul att ge pinjekärnor och hålla fram handen och låta hamstern gå över den (hennes dvärghamstrar nafsar inte). Jag har två som inte nafsar, en som nafsar rejält och en som smånafsar så det knappt känns. Dvärghamstrar undersöker gärna allt med tänderna till skillnad från guldhamstar som nästan alltid bara bits när de blir rädda/trängda. Fast då desto hårdare....

Ska dit en sväng imorgon med, ska se om jag kan fota lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar