onsdag 10 juni 2015

Thekla hos veterinären

Här ser man att huden är röd och pälsen lite borta
Fick se i lördags att Thekla hade två kala fläckar på sidorna av kroppen och pälsen var ruggig. Efter lite googlande misstänkte jag kvalster. Det finns en sort som alla hamstrar har alltid och som en del djur efter ett tag blir överkänsliga mot, eller när de blir gamla eller sjuka så klarar inte deras egna immunförsvar av att ta hand om de själva.

Så i måndags kväll så fort jag jobbat undan min runda (började tidigare) så bar det av till veterinären. Han har nämligen bara öppet på kvällarna.


Han är rätt säker på att det är just detta hudkvalster så hon fick 3 droppar Ivomec i nacken och så ska vi dit igen om 2-3 veckor för ny behandling. Sen är det bra om hon får extra B-vitamin så jag har idag köpt öljäst som jag ska se om hon äter. Köpte barnmatspuré att blanda ut jästen i. Hon sover än men det står äppelpuré färdigt och väntar.

Efter behandling nr 2 ska man också byta ut spånet i buren och göra rent alla saker så nästa vecka när jag bara jobbar 1 gång om dagen ska jag boka en bil ur bilpoolen och åka och köpa spånbalar. En bal har jag ju lyckats ta på cykeln men nu behöver jag fler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar